Ziekte van Bechterew

Spondylitis ankylopoetica is de medische benaming voor de ziekte van Bechterew. Bechterew is te omschrijven als een reumatische aandoening van de gewrichten van het bekken en de wervelkolom. De ziekte van Bechterew is niet te genezen, middels medicatie probeert men de ontstekingsprocessen laag te houden.

Pijn en stijfheid zijn de meest voorkomende klachten bij Bechterew. De klachten zijn vooral aanwezig in de ochtend of na lang in een statische houding te hebben gezeten. Uitstralende pijn in de armen, benen, borstkas of het gezicht kan optreden. Net zoals pijnlijke gewrichten in de armen, benen en klachten aan de wervelkolom en het bekken.

Op lange termijn ontstaat er ook kraakbeenproblematiek, door de continue ontstekingen neemt de kwaliteit van het kraakbeen af. Gewrichten verliezen hun functie, de spierkwaliteit neemt af en triggerpoints kunnen de overhand krijgen.

Topfysio adviseert mensen met Bechterew te bewegen. Bewegen zorgt voor een goede doorbloeding, de belastbaarheid van het kraakbeen blijft goed onderhouden en de spierkwaliteit groeit. Topfysio werkt met een protocol van IAS om de wervelkolom te trainen. Na een analyse van de intake wordt een behandelplan opgesteld. De eerste stap is het deactiveren van de triggerpoints rondom de wervelkolom en bil. Dit resulteert in een directe afname van pijn en stijfheid en een toename van mobiliteit. De tweede stap behelst een specifiek trainingsprogramma dat de belastbaarheid van de wervelkolom verhoogt en een actieve houding aanleert. Een actieve houding vermindert de druk op de wervelkolom, provocatie van ontstekingsprocessen en de opbouw van triggerpoints. Het leren stabiliseren van de rotatiefunctie van de wervelkolm is hier een onderdeel van.

Patiëntervaring:

” Vanwege mijn werk ben ik vele malen verhuisd. In elke woonplaats is het een ware zoektocht naar een goede fysiotherapeut. Voor mij is het een pre dat je nieuwe fysiotherapeut weet hoe je als Bechterew patiënt in elkaar steekt en wat voor behandeling je precies nodig hebt. Mede gezien de ervaringen van Topfysio met Bechterew oefengroepen kunnen ze je behandeltraject goed inschatten. Al vele jaren reis ik af naar Tsjechië om te kuren omdat ze weten welk behandeltraject bij mij aansluit. Na de inspannende behandelingen waarbij de grenzen worden opgezocht van wat je kan, kom je als herboren terug. Bij Topfysio weten ze hetzelfde te bereiken en ook nog eens 1000 kilometer dichter bij huis.”