Acute lage rugpijn

Een van de meest voorkomende klachten in het dagelijks leven is lage rug pijn. Acute lage rugpijn wordt ook vaak spit, ischias of lumbago genoemd. De klachten kunnen ontstaan bij een snelle onverwachte beweging. Het schiet dan in de rug en men heeft het gevoel dat er iets blokkeert. Vaak gaat dit gepaard met uitstralende pijn  naar rug of bil.

De Topfysio aanpak, een combinatie van dry needling en een persoonlijk trainingsprogramma voor de rug, is een effectieve behandelmethode. Het is belangrijk de aanwezige triggerpoints, die zijn ontwikkeld door de plotselinge overbelasting van de spieren, te deactiveren. Dit is een van de specialiteiten van Topfysio. Daarnaast wordt er een specifiek trainingsprogramma opgesteld om de diverse bewegingen van de rug te trainen. De belastbaarheid van de rug wordt zodoende verhoogd om de kans op een terugval te verkleinen.

Wel doen

Bewegen op geleide van pijn. Wanneer je beweegt wordt de doorbloeding opgevoerd, dit bevordert het herstel.

Niet doen

Stil zitten of het houden van bedrust minimaliseert de doorbloeding. Een goede doorbloeding is de basis van het herstel. Bovendien worden er bij rust geen functionele prikkels van het lichaam gevraagd. Het lichaam kan dan geen juiste informatie vergaren over wat er hersteld moet worden.

Het slikken van ontstekingsremmers raden wij af. Dit verstoort het natuurlijke genezingsproces en de doorbloeding.