Enkelverzwikking

Door je enkel gaan of een enkelverzwikking is de meest voorkomende sportblessure. Het herstel verloopt in twee fases. Eerst de ontstekingsfase( 0-72 uur), hierin inventariseert het lichaam de ernst van het letsel. Dit is een natuurlijk proces en het is belangrijk dit niet te verstoren. Hierna volgt de herstelfase, door te bewegen wordt de doorbloeding gestimuleerd. De doorbloeding zorgt voor de toevoer van zuurstof en verse bouwstoffen en bevordert het herstel.

Topfysio maakt gebruik van het RSQ apparaat om het herstelproces te optimaliseren. Daarnaast wordt de belasting van de enkel rustig opgevoerd. Dit gebeurt bijvoorbeeld door specifieke krachtoefeningen, verschillende loop- en sprongoefeningen en balansoefeningen. Langzaam wordt dit uitgebouwd naar sportspecifieke bewegingen. Hiernaast zullen de spieren rondom de enkel worden losgemaakt om het herstel te bevorderen.

Wel doen

Bewegen. Ook in de ontstekingsfase gewoon bewegen. Uiteraard op geleide van pijn. Bewegen bevordert de doorbloeding. Probeer zo snel mogelijk je voet functioneel te prikkelen, zo normaal mogelijk te belasten en af te wikkelen.

Regelmatig met de voet hoger dan uw heup terwijl u zit of ligt.

Balansoefeningen

Indien het een zwaar letsel is kan het prettig zijn om getaped te zijn gedurende de eerste 48 uur.

Niet doen

Ontstekingsremmers, koelen, een bandage en tape raden wij met klem af. Het verstoort het natuurlijke genezingsproces en de doorbloeding. Het lichaam wordt belemmerd in het maken van een goede inventarisatie en het vertraagt het herstelproces.

Gips is uit den boze. Dit zorgt voor een langdurige mobiliteitsbeperking en verslechtert de belastbaarheid fors.